Stockholm Fotomaraton 2014

Här ska ni nu få läsa om en upplevelse jag sent kommer att glömma.
 
Fredagen den 15:e augusti checkade vi in på Sankt Jörgen i Göteborg. Ombytta begav vi oss in till Göteborg för att kolla runt lite på Kulturkalaset, där åt vi lite mat för att sedan bege oss tillbaka till hotellet med en godispåse. Lite tv-tittande och tidningsläsande innan läggdags. 
 
Lördagen den 16:e augusti ringde väckarklockan 5.20. Eftersom vi inte hann äta frukost på hotellet så hade dem ordnat en liten frukostpåse till oss, som vi sedan åt när vi väl var på tåget. Tågresan gick relativt snabbt. Gratis internet resulterade i att jag läste fototidningar genom iPaden. (appen Readly) Bra uppladning inför den kommande utmaningen. 
 
 
 
 
Vid 10 var vi framme i Stockholm. Vi fixade busskort för dem kommande timmarna i huvudstaden och tog oss ganska så direkt till Stockholms stadsmuseum där starten skulle gå av stapeln 12.00. När klockan var halv tolv ungefär började jag känna mig riktigt pirrig i kroppen. Nervös och förväntansfull på detta äventyr! Klockan slog 12 och vi fick vårt första temakort med de första 4 bilderna. 
 
Kort om tävlingen: Ett fotomaraton på 24 timmar. Under dessa 24 timmar ska du som deltar ta 24 bilder i exakt den ordningen som sägs på korten. 6 temakort som "släpps" under en viss tid. På baksidan av korten står det var nästa station är öppen. Du tar dig dit, hämtar ut kortet och ger dig ut för att fotografera 4 nya bilder. Vid varje station får man en stämpel på baksidan av sitt deltagarkort, som man sedan lämnar in vid mål. Där kontrolleras attt man fått alla stämplarna. Vid mål lämnar du in ett minneskort med 24 bilder. 
 
 
 
Stockholm Fotomaraton var första bilden som skulle tas och jag såg hur folket runt omkring mig började fotografera deltagare som stod och fotograferade, hämtade ut sina deltagarkort osv. Jag ville göra något helt annat. Rickard fanns med och bidrog med bra idéer. (I efterhand ångrar jag att jag inte hade med mig en liten kamera jag köpt på loppis. Eller att R haft sin telefon som en kamera.) Charmen med tävlingen var ju såklart att ställas mot väggen. Att utmanas!
 
 
Andra bilden var Handgjort. Jag vet att jag tyckte denna var svår, vad ska man fotografera? Någon som tillverkar något? När vi gick på Stockholms gator kom jag på en idé. Det innebar att R fick ta av sig sin ena sko och skriva något med skosnöret. 
 
 
Tredje bilden, Alla är vi barn i början. Hallå? Vad ska man fotografera? Här kände jag hur frustrationen började komma. Jag skulle ställas inför en svår utmaning. Att prestera på beställning och inte kunna styra i vilken ordning jag ska fotografera dem olika bilderna. Resultatet blev en gravid kvinna utanför en leksaksaffär.
 
 
Fjärde och sista bilden i uppgift 1. Frilla! Jag var inne på att fotografera djur, buskar, träd men detta blev resultatet. Jag ville göra något annorlunda, men så blev inte fallet. Frustration över att inte kunna prestera som jag ville. Det var bara till att agera och fånga en frilla eller två på stan för att "överleva".
 
 
 Bild 5. Lagom. Jaha? Vad skulle man fotografera här då? Sjukt svårt. Det fick bli ett lagom fyllt glas med vatten på Boulebar. Denna bild tog jag sittande, vilket var skönt efter mycket promenerande. 
 
 
 Bild 6. Sommarflirt. Även denna bild togs vid boulebar. I efterhand. . . hur många har inte tagit en liknande bild? Skulle jag göra om bilden hade jag gjort på annat sätt.  
 
 
Bild 7. Hav. Finns det verkligen hav i Stockholm? Haha! Ville även här försöka göra något annat än det "vanliga". 
 
 
Bild 8. Ung i stan. Denna bild är jag nöjd med, ljuset och kontrasten blev som jag ville ha det. R filmade mig när jag först reflekterade kring detta tema och då pratade jag om att fånga ungdomar i stans nattliv på något sätt, men så belv det inte med denna bilden heller. "Inget blir som man tänkt sig".
 
 
Bild 9. Fest. Folkfest? Nja, hela stan var full av fotografer och skulle säkert ha samma eller liknande idé. Jag kom på när jag stod vid slottet och tittade ut över "folkfesten" att så enkelt som vimplar kan symbolisera fest! Så fick det bli och även denna bild är jag nöjd med.
 
 
Bild 10. Queer. Vad detta innbebar visste jag inte till 100 procent när jag fick temakortet. Det fick bli google på detta ord. Och om jag har tolkat det rätt? Ingen aning, men här är min bild i alla fall. 
 
 
Bild 11. I baksätet. Ska jag stoppa en bil? Eller vad ska jag fotografera? Gick förbi en karusell och fick denna idé. 
 
 
Bild 12. Skuggsidan. Här tänkte jag först fotografera en skugga. Men googlade lite och fick för mig att åka till Långholmen. Där vi fick till denna bild, som vi lika gärna hade kunnat fota inne i stan. Medan vi var på Långholmen kunde vi besöka toaletten, vila och planera för nästa temasläpp. 
 
 
Bild 13. Upplyst. Första bilden från temakort 4 blev detta spindelnät som jag såg i trappan framför stationen. Här var jag väldigt trött och hade värk i kroppen. Skönt att ha en bild klar så snabbt. 
 
 
Bild 14. Bättre sent än aldrig. Här tyckte jag att klockan var sent, därav motivet. Svårt att tänka ut något bra under denna tidpunkt. 
 
 
Bild 15. Snubbe. Varför inte passa på att fotografera modellen jag hade med mig? Det var nära jag gav upp under natten, men tog mig samman. Diplomet vid mål var jag bara tvungen att ha med mig hem!
 
 
Bild 16. Rymdskepp. "Tänk outside the box" . . . de flesta kommer säkert att göra någon sorts ljusmålning på himelen. Mina tankar just då. När vi gick genom stan efter att ha fått en hamburgare i magen gick vi förbi ett skyltfönster eller liknade och jag fick syn på denna "sak". Mitt rymdskepp fick det bli! 
 
 
Bild 17. Kneg. På en bänk utanför 7eleven klockan cirkus 02, eller var klockan efter 03? Jag minns inte riktigt men jag fick syn på denna tidningsbud. Som fick representera min bild.
 
 
Bild 18. I pereferin. "Jag tar väl en bild här och hoppas på att det blir bra" Ungefär så kändes det!
 
 
Bild 19. Vad är klockan? Åh nej! Jag hade ju redan fotograferat klockan tidigare. Vad sjutton skulle jag fotografera nu då? Tänk, tänk, tänk. . . tidigt på söndagsmorgonen när vi promenerade för att fördriva tiden fick jag denna grymma idé. Rätt nöjd måste jag säga. 
 
 
Bild 20. På väg. Fruktansvärt trött och ville bara sova. Jag satt och nästan somnade i en busskur vid ungefär samma tidpunkt som denna togs. Har ingen koll på tiden här alls. En duva på väg får duga. Jag ville ju fortfarande kämpa för det där diplomet. 
 
 
Bild 21. Mötesplats. Denna idé fick jag när vi befann oss vid slussen. Vi stod och tittade på människorna i rörelse. Men tänkte även där att fler än jag hade säkert tänkt den tanken. Här nedan är mitt bidrag. Gillar bilden!
 
 
 
Bild 22. Gammal & nytt. Jaha! Här då? vad nu ska jag fotografera? Jag provade med det ena och det andra. Denna bild blev det. Inte jättenöjd, men den får duga. För i det skicket man var i då. . .haha! 
 
 
 
Bild 23. "Slussen". Jag tänkte först fotografera tidtabellen i tunnelbanan, men ändrade mig ganska så snabbt. Varför jag valde denna bild. Enkel! Karta och penna hade jag i väskan. Nu ville jag bara bli färdig. Så att jag kunde få äta frukost. 
 
 
 
Bild 24. Mitt deltagarnummer. Inte helt nöjd med denna bild. Hade gärna gjort något mer kreativt, men hjärnan var inte riktigt med.Jag visste att när denna bild var gjord  så skulle jag kunna slappna av och bara gå i mål och få mitt diplom klockan 10.00
 
 
I MÅÅÅÅL!
 
 
24 bilder på 24 timmar . . . JAG KLARADE DET!
Tack vare Rickard som höll mig sällskap och stöttade mig genom denna utmaning lyckades jag komma i mål. Utan honom hade jag gett upp under småtimmarna. Det här var verkligen en upplevelse och ni undrar säkert, kommer hon göra det igen? Jag vet inte blir mitt svar då. Jag skulle väldigt gärna vilja göra det igen, men kanske under 12 timmar, eller under 24 timmar men att man då får fler bilder vid stationerna så att man också har chans att sova lite för att kanske ställa klockan och fotografera på natten för att sedan lägga sig och sova igen. Jag tycker det var riktigt tufft att vara vaken dessa timmarna. 
 
Under natten träffade vi folk som var på väg hem från krogen. En frågade om vi inte skulle följa med hem till honom och sova. Han kunde inte förstå att vi skulle vara vakna hela natten. Satt på Max och vilade och åt en hamburgare. Hade inte midnattsloppet varit så hade det säkert funnits hotell som vi kunde vilat på istället. Allt var verkligen fullbokat. 
 
Vid 08 på morgonen åt vi frukost på Mc donalds medan vi väntade på att sista stationen skulle öppna, där målet var. Jag bokade ett hotellrum som vi fick ha från 10.30-15.20, hade vi inte bokat detta rum så vet jag inte vad vi hade gjort. Jag var så trött vid 9 tiden att jag blev alldeles yr. Kändes som jag skulle ramla ihop och svimma. Väl på rummet var det bara "sov gott" sedan sov vi som små bebisar fram tills klockan ringde, jag hörde den inte ens. Fattade inget när R väckte mig. Jag trodde jag hade sovit i 1 timma! Det var bara att klä på sig, checka ut och åka mot centralstationen. Äta lite mat och sedan kliva på tåget mot Göteborg!
 
Jag är nöjd med några utav bilderna och mindre nöjd med vissa. Jag tänker använda dessa temakort för att göra en ny tolkning här under hösten. Men inte under 24 timmar utan mer när jag har tid och lust.  
millan

Det låter som en rejäl kraftansträngning! Det var nog tur att Rickard var med dig och stöttade :)

Sandra

Tyckte faktiskt den med duvan var allra bäst. Bra jobbat!

Svar: Tack!
Jag är inte riktigt nöjd med alla bilder, då tänker jag på ljus och val av inställningar på kameran. Men vissa bilder som duvan tex var ögonblicksbilder. Där hade jag inte tid att ställa in kameran fler ggr osv. Riktigt svårt! Trodde inte det skulle vara såhär svårt. Haha!
Charlotte

Barbro

Ett fantastiskt jobb så kul att se dina bilder...kan tänka att det är svårt att hålla huvudet klart när tröttheten kommer Bra jobbat




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR