Den där boulespelarn Rickard Nilsson

 
10 frågor till Rickard Nilsson:
 
1. Hur gammal var du när du började spela boule? Pappa började spela när jag var 7 och han tyckte jag skulle testa vilket jag inte var så intresserad av. Men jag testade för att få slut på tjatet och SMACK så var jag fast!
 
2. Vad fick dig att fastna för sporten? Enkelheten. Att man snabbt blir relativt bra och framgångar föder känslan att man vill spela mer mer mer.
 
3. Kan du förklara hur spelet går till för någon som absolut inte vet något om sporten? (på ett enkelt sätt) Man spelar en och en (tre klot vardera), två och två (tre klot vardera) eller tre och tre (två klot vardera). Man spelar på avstånden 6-10m. Laget som börjar spela kastar ut lillen, den lilla bollen på 6-10m och sitt första klot. Målet är att komma så nära den lilla bollen som möjligt. Därefter är det motståndarnas tur att försöka komma närmare och får då hålla på till de lyckas eller tar slut på klot och så håller man på. När alla klot är kastade är det dags att räkna poäng. Den som är närmst får 1 poäng, hade detta lag ytterligare en kula närmare än motståndarens bästa, blir det två poäng. 1-6 poäng delas ut varje runda. Först till 13 poäng.
 
4. Hur många tävlingar spelar du ungefär per år? Blir en del tävlande, mest på sommaren. 25-30 tävlingar per år.
 
5. Vilka medaljer har du? 1 EM brons skytte Kvartsfinal på EM (3 turneringar) Tvåa B VM (8 turneringar) 17 SM guld (40 medaljer) 32 guld distriktsmästerskap 5 elitserieguld 2 svenska cupen guld 1 Europa cupen brons 1 Nordisk mästerskaps guld
 
6. Vilka länder har du spelat i? Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal, Storbritannien, Monaco, Schweiz, Lettland, Senegal och Thailand.
 
7. Vad är bäst med sporten? Att alla kan mötas på samma villkor, unga som gamla, tjejer som killar. Boule är mycket gemenskap, alla känner alla men när det tävlas ska alla besegras.
 
8. Vilken gren gillar du bäst utav singel, dubbel eller trippel? Oj... Singelspel har alltid fascinerat mig, en mot en, ingen att lita på mer än sig själv. Sen är lagkonstellationerna intressanta på sitt sätt, att lita på varandra, samarbeta.
 
9. Hur ser ditt spel ut om ca 5 år? Målet varje år är att utvecklas, att bli bättre, både på och utanför banan. Om 5 år ska jag har kommit upp i 20 SM guld och tagit ytterligare en internationell medalj.
 
10. Vem är den bästa boulespelaren i Sverige och utomlands enligt dig? Jag är rankingetta 2013 men måste säga att Kenneth Köhalmi har varit bäst om man ser till hela året. Bästa spelaren utomlands är Dylan Rocher, vinner det mesta som går att vinna och är endast 23 år gammal!!



NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR