"Ser du felen, gissa vad som växer?"

Idag fick jag ta del av en väldigt bra föreläsning tillsammans med min handledare. Han som föreläste hette Bo Harty (tror det stavas så) Har ni hört talas om honom? Han är Psykolog och idag föreläste han om Arbetsglädje och peppande tips till hur man kan bli en "gladare" människa!

10-20% upplever att det är skitkul att gå till jobbet, 70-80% tycker det är OK och 10% tycker att det är dö jobbigt att gå till jobbet. Han menade då att de 10% som inte alls vill gå till jobbet kanske bör fundera på att byta yrke eller göra något åt saken.

Han hade en lista med saker som oftast kännetecknades av lyckliga människor: Enligt en studie som gjorts på ett antal människor under väldigt många år. Från barns-ålder och upp tills dem var äldre.
De...
- Tjänar mer pengar
- Får mer gjort på arbetet
- Tycker om sina arbeten
. Samarbetsvilja
- Handlare
- Ofta gifta
- Fler vänner
- Mer omtyckta
- Med mänskliga

Han berättade också om en undersökning som gjordes på andra barn. Deras foton studerades och det var deras leende som dem kollade på. De rensade ut vilka som hade äkta leende och vilka som inte hade det.
Det visar tydligen att om vi är glada lever vi längre, är friskare och mindre stressade. När man är glad bildas det positiva hormoner och han sa att det är 9-10 års skillnad i levnads ålder om man är en glad människa eller ej.

Visste du att: Hur du mår beror på. . . 50% Genetik, 10% Omständigheter och 40% Hur du tänker.

Han pratade också om att se något som möjligt, ökar också chansen till att det blir det också! Hur vi tänker påverkar mer än vad vi tror. Som Bo sa: "Ser du felen, gissa vad som växer?"

Han pratade om att hantera motgångar, terapi skulle kunna liknas vid att sätta sig ner och skriva ner om det man uppfattar som jobbigt m.m.

Visste du att glädje smittas? Om jag har en vän så smittas min glädje till den personen (25% av min glädje), den vännen har också en vän och sprider i sin tur (10% av min glädje). Den andre (den som fick 10%) personen sprider (5,6% av min glädje) ytterligare ett steg. Känslor sprider sig ganska snabbt, som tur är sprider sig inte depression lika snabbt som glädje!

Vad kan du göra?
Tänk på vad du fokuserar på
Tänk på vad du sprider runt omkring dig
Visa din uppskattning

Tycker hans föreläsning var sjukt peppande. Och därför ville jag dela med mig lite utav det han delade med sig av. Fast det var väldigt jobbigt att lyssna på en del av det han sa också eftersom jag har en jobbig period just nu. Jag tycker han har så rätt i det han säger. . . Det blir som man tänker. Ska man springa 4 km kan man inte ha inställningen att man inte kommer klara det, för då gör man inte det.

(Bo Harty, 2011-05-12)

Lina

Jag tycker han låter som en riktigt klok person! & jag håller med till 100%! Jag har en tjejkompis som ALLTID är så fruktansvärt negativ, det är alltid något som är dåligt helt enkelt, aldrig några höga kullar i hennes liv. När jag träffar henne så är jag så sur, grinig och less på allt och jag är alltid den med ett leende på läpparna!



Så som hon tänker får henne inte att gå framåt och det smittar verkligen av sig. Usha! :P



Vad roligt med ny lägenhet! Jag vill ha en varje vecka så man kan inreda med nya stilar osv! :D

Kolla in min blogg och bilder, jag behöver kritik!

varsegod :)

Anna

Jag ska förklara bäst jag kan om hur jag gör glutenfritt :} håller på och bakar nu så att jag kan ta lite kort och sådär. Kram!

svar

tack så jätte mycket :)

känner mig lite piggare idag, kanske för jag sovit igenom två dagar typ. ^^ haha

Vsckert foto :-)



Ledsen för att jag varit dålig på att svara på kommentarer. Det har varit mkt nu senaste tiden med husbygge och så att fokusera på, hoppas att allt är bra med dig!



Önskar en fin helg!

sv; Tack så mycket! :D Ja jag tycker också att det blev mycket bättre!




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR