Brandutbildning

Precis hemkommen från 2h brandutbildning. 
Arbetar du i Kungälvs kommun får du detta genom jobbet, så idag efter jag slutat åkte jag till brandstationen för att få lite utbildning. Mycket vi pratade om kände man ju igen men alltid bra att få en genomgång lite då och då. Detta var min första brandutbildning då jag inte arbetat i kommunen så länge. Vissa hade varit där förut osv. 
 
Vi fick först en teoretisk genomgång, därefter fick vi prova att släcka en brinnande docka med brandfilt och en låga som vi sedan skulle släcka med brandsläckare. Väldigt nyttigt att få prova på, jag har aldrig gjort det tidigare.
 
Jag fick mig en liten tankeställare efter att vi pratat om olika saker som kan börja brinna. Självklart har jag hört talas om det innan t.ex. iphoneladdare som exploderat osv. men det blev liksom mer verkligt i detta sammanhang. (i alla fall för mig). Datorn t.ex. det är ju egentligen farligt att lämna den i viloläge när du åker bort, lägger dig för att sova m.m. jag stänger näst in till ALDRIG av min dator. Låter den alltid vara på, "smäller" bara igen locket. Den kan ju bli överhettad under natten när jag sover och smälta/tända eld utan att jag märker det. Stänger endast av den om jag åker på längre semster när jag inte har med den. Det är ju egentligen inte elden som är farlig (det är den ju också givetvis) utan röken som bildas, den kan orsaka att jag blir medvetslös osv. och där med inte upptäcka branden. Från och med NU ska jag bättra mig på den fronten!
 
weheartit

Låter som om en sådan brandövning borde erbjudas alla människor, jag stänger aldrig av min bärbara heller..

Svar: ALLA borde få en sådan genom jobbet ja! :) Säg det till din chef! Hoppas du haft en bra dag. :)
Charlotte

Mathilda

Själv är jag rätt duktig på att stänga av datorn "på riktigt" men ibland glömmer man ju. Bra att få sig tankeställare ibland!

Svar: Ja det är det verkligen! Hoppas du har en fin alla hjärtans dag :)
Charlotte

EMMAWHO

Oj, jag måste verkligen också skärpa mig och stänga av datorn... Man är himla lat med det!

Svar: Ja! Jag är också det. Jag började med det direkt efter kursen. Har skött mig hittills :D Hoppas du haft och har fortfarande en fin alla hjärtans dag!
Charlotte

marina

Då kanske det var en bra övning för dig. :) Själv stänger jag av det mesta bara jag inte ska vara nära i en timme. :)

Svar: Japp! Det var det faktiskt. Du är duktig du :)
Charlotte

Amanda

Superhärlig blogg

Svar: åh! Tack så mycket :) Hoppas du haft en trevlig alla hjärtans dag!
Charlotte

Madde

stänger aldrig av min dator heller, någon gång ibland om det blir överhettad men annars aldrig, ska tänka på det i fortsättningen!
kram!

Svar: Ja! Man vet aldrig, den kan ju smälta och utav värmen kan det börja brinna. Inget man tänker på, iaf inte jag. Så nu stänger jag av den vid läggdags och om jag ska iväg längre stunder.
Har du haft en bra dag? Kram
Charlotte

ami

själv lämnar jag aldrig på datorn när jag far hemifrån eller när jag inte tänker använda den på tag och absolut inte på nätterna :D

Svar: Heja dig! :) Jag har blivit mycket bättre sedan jag var iväg på kursen. Stänger av den när jag lägger mig för natten. Och när vi åker iväg.
Hoppas du har/haft en bra lördag!
Charlotte




NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR